Aanvullend geboorteverlof partners
Per 1 juli 2020 is het mogelijk om aanvullend geboorteverlof aan te vragen via je werkgevers. De werkgever vraagt deze dan aan bij UWV.
Het aanvullend geboorteverlof is voor de partner van de moeder die op of na 1 juli 2020 een baby heeft gekregen. Het aanvullend geboorteverlof duurt minimaal 1 week en maximaal 5 weken. De uitkering is maximaal 70 procent van het dagloon van de werknemer. Daarbij geldt een maximum dagloon.
Hiervoor gelden wel een aantal regels:
- De werknemer neemt eerst het standaard geboorteverlof op van 1 keer het aantal werkuren per week
- De werknemer neemt de extra verlofweken op binnen 6 maanden na de geboorte. Dit kan in 1 keer (5 weken achter elkaar), of verspreid over de 6 maanden
- De werknemer heeft het kind erkend
- De werknemer is de wettelijke partner van de moeder van het kind
- Spreiden van het verlof is toegestaan
U moet het aanvullende geboorteverlof opnemen binnen 6 maanden na de geboorte van het kind. U kunt alleen aanvullend geboorteverlof krijgen als uw kind op of na 1 juli 2020 geboren is.
